Περισσότερα από 40 εκατ. ευρώ το χρόνο εκτιμάται ότι χάνει το δημόσιο από το λαθρεμπόριο στο υγραέριο, ένα φαινόμενο που συνεχώς λαμβάνει μεγαλύτερες διαστάσεις.
Υγραέριο χαμηλότερης ποιότητας και φορολογίας (βιομηχανικό) πωλείται σε πρατήρια ως υγραέριο κίνησης χωρίς παραστατικά.
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι πάνω από το 25% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται πλέον από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου ΕΦΚ, οι οποίες γίνονται παράνομα
Κάθε λίτρο βιομηχανικού υγραερίου έχει περίπου 0,21 ευρώ χαμηλότερη φορολογία από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης (πάνω από 25% της λιανικής τιμής του υγραερίου κίνησης). Τη διαφορά αυτή καρπώνονται οι επιτήδειοι και το δημόσιο χάνει φορολογικά έσοδα.
Χαρακτηριστικό είναι πως σήμερα στην Αττική, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας και του Παρατηρητηρίου Τιμών, υπάρχουν πάνω από 15 πρατήρια που πουλούν το υγραέριο κίνησης χαμηλότερα από την τιμή διυλιστηριακού κόστους!
Την ίδια στιγμή, παραμένουν στον αέρα καίρια θέματα που θα μπορούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο αυτό, όπως:
- Η υποχρέωση αυτόματης έκδοσης αποδείξεων από το πρατήριο κατά την πώληση υγραερίου (για τα υπόλοιπα καύσιμα ισχύει εδώ και πολλά χρόνια – για το υγραέριο όμως όχι).
- Η διασύνδεση του υγραερίου στο σύστημα εισροών/εκροών.
- Οι εντατικοί έλεγχοι, αλλά και η άμεση επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.
- Απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης στο ίδιο βυτιοφόρο κατά το ίδιο δρομολόγιο.
Αντ’αυτών, οι έλεγχοι των πρατηρίων για το υγραέριο περιορίζονται μόνο σε ένα γραφειοκρατικό καθεστώς χειρόγραφων ελέγχων και διασταυρώσεων στοιχείων, από τα κατά τόπους τελωνεία σε τριετή βάση.
Παρότι τόσο οι τιμές κόστους των διυλιστηρίων όσο και οι λιανικές τιμές των πρατηρίων ανακοινώνονται καθημερινά στο Παρατηρητήριο Τιμών οι έλεγχοι είναι ελάχιστοι ως ανύπαρκτοι, ακόμα και σε κραυγαλέες περιπτώσεις πώλησης κάτω του κόστους, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΝ, η συνολική αγορά υγραερίων τους τελευταίους έξι μήνες του 2018 είναι αυξημένη, αλλά παρουσιάζει το εξής παράδοξο χαρακτηριστικό: Το υγραέριο κίνησης φαίνεται να έχει μείωση 6%, ενώ αντιθέτως το υγραέριο βιομηχανικής χρήσης παρουσιάζει αύξηση κατά 8,5%, την ίδια στιγμή που ο στόλος των υγροαεριοκίνητων αυτοκινήτων αυξάνει και μαζί και ο ο αριθμός των πρατηρίων υγραερίου, τα οποία ξεπερνούν τα 1.100 σε όλη την Ελλάδα.